Altair - Aeroplan 2003-04 (043), Aeroplan
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Mało znane
zdjęcia
Karasi
w locie i na ziemi
wraz
z załogami przed przeglądem oraz pasażerski Lockheed
Electra
na toruńskim lotnisku -
to
kilka
ze
zdjęć z negatywu zachowanego przez Ksawerego Nienartowicza z Gdańska. Pan Nienartowicz, budowniczy okrętów,
fascynuje się również lotnictwem.
Gdy pracował
w Centrum
Techniki Okrętowej, otrzymał w prezencie od współpracownika negatyw. Kolega
ten
pochodził z Torunia.
Jako kilkunastoletni
chłopiec, we wrześniu 1939 znalazł ów film wśród przedmiotów
wyrzucanych
przez Niemców-
na jednej z
toruńskich
ulic. Przechował go przez lata
okupacji i przywiózł
ze sobą
do Gdańska.
Niestety
nieznany jest
autor
zdjęć. Można przypuszczać,
że
należał
do
per-
sonelu
latającego 41
Eskadry
Rozpoznawczej
4
Pułku Lotniczego w Toruniu.
Wskazują na
to
fotografie
Karasia
nr 44.214,
nr
takt.
6, wykonane
w
locie.
Można
domniemywać, że zdjęcia
Electry
zrobiono
w
czasie
uroczystości
otwarcia Ośrodka
Sportu
Lotniczego im.
Marszałka Rydza-Śmigłego w dniach
1,8
i 19 czerwca 1938.
Była
to
wielka impreza, na którą przybyło do Torunia
blisko 200
samolotów sportowych oraz samolot PLL LOT Lockheed L-10
Elec-
tra.
Brał w niej udział osobiście marszałek Edward Rydz-Śmigły,
prezes
Aero-
klubu Pomorskiego -
gen. bryg.
Władysław Bortnowski. generalicja,
przedsta-
wiciele
administracji państwowej a
także
młodzież
i mieszkańcy
grodu Koper-
nika.
Goście wizytowali
Ośrodek oraz dokonali przeglądu eskadr 4
Pułku
Lot-
niczego. Następnego dnia marszałek
odebrał
defiladę
toruńskiego
garnizonu.
Nad trasą defilady
przeleciały w szykach
samoloty pułku.
Powyższe fakty mogą
świadczyć, że
ocalony film (łącznie
18 klatek) wy-
konał
toruński lotnik w
czerwcu
1938.
Kim był -
nie
wiemy. Liczymy na po-
moc
Czytelników!.
Mariusz Konarski
We wtorek, 26 marca 2001 na lotnisku 8 Bazy Lotniczej w Krakowie-Balicach odbyło się uroczyste wprowadzenie do służby w 13 eskadrze lotnictwa
transportowego dwóch nowych samolotów PZL M 28
Bryza.
Przejęcia nowych samolotów od producenta dokonał dowódca 13 eltr, mjr pil. Sławomir
Żakowski.
Tego samego dnia miała także miejsce druga
uroczystość - 13 eskadra zmieniła podległość or-
ganizacyjną. Została wyłączona ze składu 3 Kor-
pusu Obrony Powietrznej i podporządkowana
bezpośrednio dowódcy WLOP. Akt przekazania
został podpisany przez Dowódcę 3 KOP, gen.
bryg. pil. Lecha Majewskiego i Szefa Szkolenia
WLOP, gen. bryg. pil. Janusza Koniecznego.
13 eskadra lotnictwa transportowego i 8 Baza
Lotnicza z Balic pod Krakowem zostały utwo-
rzone w grudniu 2000 na bazie rozformowanego
w tym okresie 13 pltr. Krakowska eskadra prze-
jęła tradycję, godło i sprzęt po rozwiązanym puł-
ku. Również zadania, które wykonuje eskadra są
kontynuacją prac zapoczątkowanych w pułku. Na-
leżą do nich m.in.:
zabezpieczenie szkolenia desantowego żoł-
nierzy 6 DPD (obecnie 6 BDSz);
- loty dyspozycyjne i transportowe na rzecz
innych jednostek lotniczych oraz innych rodza-
jów sił zbrojnych;
- zadania fotogrametryczne.
Obok zadań typowo wojskowych, realizowa-
ne jest także wiele innych, m.in.:
- od 1974 - loty krajowe
z
pocztą;
- loty dla Narodowego Banku Polskiego;
- loty czarterowe (do blisko 80 krajów Euro-
py, Azji i Afryki);
- loty z pomocą humanitarni) (m.in. do Indii.
Armenii. Jugosławii, Rumunii, Rwandy).
Dostarczenie
Bryz
(z numerami taktycznymi
0203 i 0204) zapoczątkowało realizację zawarte-
go w maju 2001 kontraktu pomiędzy PZL Mielec
i WLOP na dostawę 10 samolotów tego typu. P/T,
Bryza
n/b 0203 - zwraca uwagę identyczny rozkład plam kamuflażu po obu stronach kadłuba
Zdjęcia: Andrzej Wrona i Adam Gołąbek
Godło 13 pułku lotnictwa trans-
portowego malowane na kra-
kowskich An-26 po obu stronach
kadłuba pod kabiną
Zdjęcie: Adam Gołąbek
Inna wersja godła, występująca
na samolocie 1403
Zdjęcie: Andrzej Wrona
An-26 to
konie robocze
naszego lotnictwa. Poniżej n/s 1402 w efek-
townym przelocie podczas święta pułku w Pruszczu w 2001
Zdjęcie: Dariusz Sałata
Generałowie Lech Majewski i Janusz Konieczny podpisują akt przeka-
zania 13 eltr z 3 KOP do Dowództwa WLOP / Zdjęcie:Andrzej Wrona
r
Kolejna wersja godła, namalo-
wana na n/s 1406. Kolor czer-
wony zastąpiono żółtym
Zdjęcie: Andrzej Wrona
Ex krakowski An 28 n/s 0723 już w barwach
2 eskadry z Bydgoszczy
Zdjęcie: Krzysztof Sałata
An-26 n/s 1403. Zwraca uwagę nietypowy kolor godła na przedzie samolotu / Zdjęcie:
Andrzej Wrona
1406 na macierzystym lotnisku w Balicach / Zdjęcie: Adam Gołąbek
Także
nowy nabytek
13 eltr - Mi-2 n/s 4713 dostarczony po remoncie w WZL-1, na
początku 2002 zasilił klucz śmigłowców / Zdjęcie: Adam Gołąbek
Bryza n/s
AJG100204 już na lotnisku w Balicach / Zdjęcie: Adam Gołąbek
An-26 n/s 1310 na jednym z lotnisk operacyjnych. To pierwszy dostarczony do Polski
egzemplarz An-26 / Zdjęcie: Dariusz Sałata
[ Pobierz całość w formacie PDF ]