Aleister Crowley - Krótkie Eseje o Prawdzie, Filozofia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
bibliotheca crowleyana
pod redakcją Dariusza Misiuny
tom I
„Krótkie eseje o prawdzie"
KRÓTKIE ESEJE
O PRAWDZIE
W 1938 ROKU PO RAZ PIERWSZY ŚWIATU UJAWNIONE
W ANGLII NAKŁADEM ZAKONU ŚWIĄTYNI WSCHODU
DO WGLĄDU POLSKIEMU CZYTELNIKOWI PRZEDŁOŻONE
W PRZEKŁADZIE 1 OPRACOWANIU DARIUSZA MISIUNY
Tytuł oryginału
Aleister Crowley
„Little Essays Toward Truth"
Ordo Templi Orientis, London, 1938 e.v.
przekład z języka angielskiego
i redakcja merytoryczna
Dariusz Misiuna
redakcja artystyczna
Wojciech Benicewicz
redakcja stylistyczna
Rafał Nowakowski
skład i łamanie
Jarosław Sobolewski
Copyright © for the Polish edition
by Okultura, Warszawa 2001
Wydanie I
ISBN 83-88922-00-9
Wydawnictwo Okultura
ul. Guliwera 29, 03-610 Warszawa
PRZEDMOWA
Przedmowa
KILKA SŁÓW NA TEMAT
PEWNEJ DROGI DO BOSKOŚCI
W zachodniej tradycji ezoterycznej wiele jest pereł ludz-
kiej myśli, które historia przykryła kurzem zapomnienia. Któż
z nas pamięta o niebotycznych opisach niezwykłej rasy z „Atlan-
tydy" Ignatiusa Donnellyego, które na wiele lat ukształtowały
sposób myślenia o tym zaginionym kontynencie, albo o tajem-
nych przywódcach świata z „Chmur nad sanktuarium" von
Eckarsthausena, którzy pod koniec ubiegłego stulecia zawładnęli
zbiorową wyobraźnią adeptów okultyzmu? Dzieła niegdyś cenio-
ne, posiadające niebagatelny wpływ na rzesze poszukiwaczy gno-
zy, utknęły gdzieś w głębinach pamięci, wypierając z niej do świa-
domości inne drogocenne klejnoty wiedzy tajemnej, przez dekady
spoczywające w ukryciu. Do tych ostatnich, ponownie odkrywa-
nych należą
Krótkie eseje o Prawdzie,
czyli seria szesnastu szkiców
o wędrówkach ludzkiej duszy w świecie Różni w poszukiwaniu
utraconej Jedności.
Aleister Crowley napisał tę małą książeczkę w 1938 roku*,
w okresie schyłkowym swego życia, który pewni badacze jego
myśli, jak na przykład Israel Regardie, uznają za mało owocny.
Jednak to właśnie po sześćdziesiątce Crowley spłodził swoje, jeśli
nie największe, to już z pewnością najdojrzalsze dzieła:
Księgę Tho-
ta, Magiji bez łez,
czy właśnie
Krótkie eseje o Prawdzie.
W tych ostat-
*Ukazala się ona w Londynie nakładem zakonu Ordo Templi Orientis. Jej drugie anglojęzyczne
wydanie pojawiło się dopiero w 1991 roku za sprawą amerykańskiego wydawnictwa New Falcon
Publications.
5
nich w drobiazgowy, acz bardzo zwięzły sposób wyłożył podstawy
swej ekstatycznej teorii magicznej, posługując się przy tym, bo-
dajże pierwszy i ostatni raz w swoim życiu, językiem (neoplatoń-
skiej) filozofii hermetycznej, odwołującym się do misteriów
Wy-
roczni chaldejskich Zoroastra
i kabalistycznej koncepcji Drzewa
Życia. Ażeby zrozumieć te eseje, warto choć trochę wgłębić się
w naturę tego języka.
Filozofia hermetyczna jest pojęciem, które stosuje się dla
określenia zachodniej tradycji ezoterycznej wywodzącej się z kul-
tur śródziemnomorskich (egipskiej, babilońskiej, perskiej, chal-
dejskiej i greckiej), zazwyczaj heterodoksyjnej wobec dominują-
cych w tym obszarze kulturowym systemów religijnych. Jak
zauważa Roman Bugaj: „Hermetyzm stanowił swego czasu reli-
gię współzawodniczącą z chrześcijaństwem. Jego twórcą i założy-
cielem był mityczny Hermes Trismegistos (Trzykroć Wielki), bó-
stwo występujące w synkretystycznej religii hellenistycznej,
powstałe wskutek utożsamienia greckiego Hermesa z egipskim
bogiem Thotem. W późniejszych czasach hellenistyczni różni pi-
sarze hermetyczni uważali Hermesa Trismegistosa za postać hi-
storyczną, za króla, proroka i filozofa (lekarza), autora wielu bar-
dzo rozpowszechnionych pism składających się na tzw.
Corpus
Hermeticum
oraz tzw.
Tablicy Szmaragdowej.
Pisma te zawierały
podstawowe teorematy hermetyzmu, które można streścić w kil
ku punktach:
1. wszystko, co istnieje, pochodzi z tego samego, jednego źródła
nazywanego Jednią, Nicością, Nieograniczonym Światłem, Ab
solutem, Najwyższym Bytem, Światem Bogów;
2. mimo iż jest do niego podobne, różni się od niego pod wzglę
dem formy i stopnia złożoności;
3. różnica ta jest następstwem Upadku, kosmicznej katastrofy,
6
[ Pobierz całość w formacie PDF ]