Albatros C.VII 1916, Encyklopedia militariów MarkaF - lotnicze

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->NIEMCYTechnika lotniczaBROŃ1916Samolot wielozadaniowyAlbatros C.VIIDane taktyczno-techniczne Albatros C.VIITyp:dwumiejscowy samolot wielozadaniowy.Producent:Albatros Werke.Data oblotu:1916.Lata produkcji:1916-1917.Konstrukcja:dwupłatowiec o konstrukcji mieszanej, kabiny odkryte, podwozie klasyczne stałe.Rozpiętość:12,78 m.Długość:8,70 m.Wysokość:3,60 m.Powierzchnia skrzydeł:43,40 m2.Masa własna:989 kg.Masa uży-teczna:561 kg.Masa startowa:1550 kg.Napęd:tłokowy silnik rzędowy Mercedes D.IV o mocy startowej 220 KM (164kW).Prędkość maksymalna:170 km/h.Czas wznoszenia na 1000 m:8 min.Prędkość wznoszenia:2,0-3,7 m/s.Pu-łap:5000 m.Długotrwałość lotu:3 h 20 min.Zasięg:470 km.Uzbrojenie:1 stały, strzelający do przodu kaem LMG08/15 kal. 7,92 mm, zsynchronizowany z obrotami śmigła; 1 ruchomy kaem LMG 14 Parabellum kal.7,92 mm na obrotni-cy w tylnej kabinie, lekki ładunek bomb.Załoga:2 osoby (pilot i obserwator).Użytkownicy:Niemcy.Rozwijając konstrukcję samo-lotów wywiadowczych wytwórnia Alba-tros Flugzeug Werke wprowadzałazmiany w przyjętym układzie budowypłatowców. Wysiłki zmierzały w kierun-ku poprawy osiągów uzyskanych przezpolepszenie aerodynamiki płatowca izastosowanie silnika o większej mocy.Począwszy od Albatrosa C.Vzaniechano stosowania tradycyjnej kra-townicowej konstrukcji kadłuba, wy-wodzącej się ze starszych typów Alba-tros B.l/B.ll. Konstruktorzy Theten iSchubert zaprojektowali wiosną 1916roku nowy samolot C.V, którego rozwójstanowił Albatros C.VII. Nowy samolotmiał wiele elementów wzorowanych namyśliwcach Albatros D.III/D.V. Produ-kowany był od drugiej połowy 1916roku przez wytwórnię macierzystą Albatros Flugzeug Werke oraz OAW i BFW. W lutym 1917 roku w I linii było już 350Albatrosów C.VII. Używane były na wielu frontach do dalekiego rozpoznania, obserwacji celności ognia artyleryjskiego ido bombardowania. Samoloty miały dobrą opinię u pilotów, w służbie liniowej przetrwały do listopada 1918 roku.2W lotnictwie polskim znajdowałosię 27 samolotów Albatros C.VII. Ponadpołowę zdobyto na Ławicy i w Winiarach.Reszta pochodziła ze zdobyczy na Moko-towie i w Małopolsce oraz z przydziału zEntenty w ramach reparacji wojennych.Wszystkie zatem były zdobyczą wojenną.Napęd w większości stanowiły oryginalnesilniki Benz Bz.IV o mocy 147 kW (200KM), w dwóch płatowcach 3016/16 i3540/16 zastosowano silniki Austro-Daimler o mocy 166 kW (225 KM), a najednym płatowcu nr 1266/16 był za-montowany silnik Mercedes D.IVa 191 kW(260 KM). Silniki Austro-Daimler były mon-towane podczas remontu samolotów wwarsztatach Składnicy Lotniczej Ławica.Albatrosy C.VII były w wyposaże-niu 3., 4., 5., 6., 14. Eskadrze Wywiadow-czej oraz Toruńskiej Eskadry Wywiadow-czej. W 3. i 4. Eskadrze Wywiadowczejzaangażowano je w walkach 1919 rokuna Froncie Litewsko-Białoruskim, a z 5. i14. Eskadrze Wywiadowczej w ofensywiena Kijów wiosną 1920 roku. Do eskadr 6.,14. i do Toruńskiej Eskadrze Wywiadow-czej samoloty C.VII dostarczane byłyrównież po rozejmie w październiku 1920roku. Oprócz eskadr bojowych samolotyte były stosowane również do szkolenia:w WSP w Ławicy, OSOL Toruń i WSPGrudziądz. C.VII był samolotem lubianymprzez pilotów i uczniów.Zgodnie z rozkazem Szefa Lotnic-twa NDWP większość z nich wycofano z użytku na początku 1921 roku. Najdłużej w eskadrach znajdował się samolot nr1368/16 - do 10 czerwca 1921 roku. W szkołach samoloty te były nieco dłużej. Ostatnie trzy z nr 2264/16, 3540/16 i7719/17 znajdowały się w WSP Grudziądz jeszcze w drugiej połowie 1922 roku.KonstrukcjaJednosilnikowy, dwumiej-scowy dwupłat o konstrukcjidrewnianej. Skrzydła dwudźwiga-rowe, pokryte płótnem. Płatydwudzielne. Lotki z kompensacjąosiową tylko na górnym płacie.Komora płatów dwuprzęsłowa.Kadłub podłużnicowo-wręgowy oprzekroju prostokątnym z za-okrąglonym grzbietem był pokrytysklejką, jedynie przód pokrytyblachą aluminiową. Piasta śmigłaosłonięta była dużym kołpakiem.Tył kadłuba miał boki płaskie jakw Albatrosie D.III. Usterzenie ogeometrii z Albatrosa D.III miałokonstrukcję mieszaną. Statecznikidrewniane,pionowypokrytysklejką, poziomy - płótnem. Steryspawane z metalowych rur miałykompensację rogową pokryciebyło z płótna. Podwozie dwugoleniowe z osią niedzieloną miało amortyzatory ze sprężyn spiralnych oplecionych bawełną,tzw. Spiralfederschnur stosowanych zamiast sznurów gumowych.Silnik, zależnie od egzemplarza, przeważnie 6-cylindrowy, rzędowy, chłodzony wodą Benz Bz.IV o mocy 167 kW(200 KM), rzadziej Austro-Daimler o mocy 166 kW (225 KM) i Mercedes D.IVa o mocy 191 kW (260 KM). Egzemplarzeużywane w Polsce miały skrzyniowe chłodnice ulowe, zabudowane na koźle nad górnym płatem. Zbiornik paliwa w ka-dłubie. Uzbrojenie stanowił 1 k.m. stały, zsynchronizowany pilota Spandau wz.08/15 kal. 7,92 mm, 1 k.m. ruchomy ob-serwatora Parabellum wz.14 kal. 7,92 mm. Lekki ładunek bomb w kadłubie.3 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • odszkodowanie.xlx.pl