Albatros C.V 1916, Encyklopedia militariów MarkaF - lotnicze
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->NIEMCYTechnika lotniczaBROŃ1916Samolot wielozadaniowyAlbatros C.VDane taktyczno-techniczne Albatros C.VTyp:dwumiejscowy samolot wielozada-niowy.Producent:Albatros Werke.Data oblo-tu:1916.Lata produkcji:1916-1917.Kon-strukcja:dwupłatowiec o konstrukcji mieszanej,kabiny odkryte, podwozie klasyczne stałe.Roz-piętość:12,78 m (C.V/16), 12,62 m (C.V/17).Długość:8,95 m.Wysokość:4,50 m.Po-wierzchnia skrzydeł:43,40 m2.Masa własna:1069 kg.Masa startowa:1585 kg.Napęd:tło-kowy silnik rzędowy Mercedes D.IV o mocystartowej 220 KM (164 kW).Prędkość maksy-malna:170 km/h.Czas wznoszenia na 1000m:8 min.Prędkość wznoszenia:2,0-3,7 m/s.Pułap:4800 m.Długotrwałość lotu:3 h 15 min.Zasięg:400 km.Uzbro-jenie:jeden, strzelający do przodu, zabudowany na stałe karabin maszynowy LMG 08/15 o kalibrze 7,92 mm oraz jedenkarabin maszynowy zabudowany na ruchomej podstawie w tylnej kabinie Parabellum o kalibrze 7,92 mm.Załoga:2 oso-by (pilot i obserwator).Użytkownicy:Niemcy.Samolot ten został skonstruowa-ny przez inżynierów Thelana i Schubertai był wersją rozwojową samolotu AlbatrosCIII. Został on zaprojektowany z myślą odalekim rozpoznaniu. Rozwijając kon-strukcję dwumiejscowego samolotu wie-lozadaniowego, Albatros dostrzegł moż-liwości jakie stwarzał nowy, wzmocnionysilnik Mercedes D.IV.Tworząc kon-strukcję z użyciem tego silnika spodzie-wano się powtórzenia sukcesu konstruk-cji C.lll. Jednak krok ku nowej konstrukcjinie był tak łatwy jak poprzednio z C.l doC.lll. Zastosowanie nowego silnika oośmiu cylindrach w miejsce sześciu wią-zało się ze znacznym zwiększeniemmasy i długości jednostki napędowej. Dotych utrudnień należy dodać dodatkowezmiany masy i długości wynikające z zastosowania reduktora śmigła. Użycie reduktora pozwalało jednak na umieszcze-nie wału śmigła tak, że silnik był łatwiejszy do ukrycia w kadłubie, co zaowocowało mniejszymi oporami. Temu celowisłużyło również zabudowanie kołpaka piasty śmigła. Dało to Albatrosowi C.V opływowy, nowoczesny wygląd zakłóconytylko przez „uszy" chłodnic cieczy chłodzącej silnika, umieszczone po bokach kadłuba tuż przed skrzydłami. W stosunkudo C.lll, konstrukcja płatowca uległa niewielkim zmianom polegającym na zwiększeniu rozpiętości skrzydła, zmianiekształtu statecznika pionowego na bliższy ostatecznemu kształtowi znamiennemu dla Albatrosa oraz wprowadzeniu wy-ważenia rogowego steru kierunku.2Samolot wszedł do eksploatacji w1916roku.Od początku było widoczne, że C.V sprawia kłopoty wsterowaniu, chłodnice silnikowe są niewystarczające, asam silnik zawodny. Rozwiązaniem tych problemówmiało być poprawienie własności aerodynamicznychprzez zastosowanie nowego dolnego płata, wprowa-dzenie wyważonych lotek i sterów wysokości oraz za-stosowanie nowej chłodnicy silnikowej na górnej po-wierzchni centropłata w miejsce obu chłodnic bocz-nych. Tak różne wersje płatowca nosiły oznaczeniaC.V/16(z 1916 roku) orazC.V/17.Silnik w obu wer-sjach był nie zmieniony i dostarczał stałych problemówpowodowanych uszkodzeniami walów korbowych tychośmiocylindrowych zespołów napędowych. Doprowa-dziło to w rezultacie do zaniechania produkcji po wy-puszczeniu424 egzemplarzyC.V. W porównaniu doAlbatrosa C.III miał wręcz fatalne własności lotne, du-żą prędkość przeciągnięcia i skłonność do wpadania wkorkociąg.Albatros C.V był dwumiejscowym, jednosilni-kowym dwupłatem rozpoznawczym konstrukcji drew-nianej. Kadłub kratownicowy, kryty sklejką. Płaty dwu-dźwigarowe, kryte płótnem. Lotki tylko na górnym pła-cie. Napęd samolotu stanowił silnik rzędowy MercedesD.IV o mocy 220 KM. Uzbrojeniem samolotu były dwakarabiny maszynowe: jeden stały Spandau obsługiwa-ny przez pilota, drugi Parabellum na obrotniku w kabi-nie obserwatora. Samolot wyróżniał się wysokim pod-woziem oraz usterzeniem o jajowatym obrysie, charak-terystycznym odtąd dla wszystkich konstrukcji tej wy-twórni. Jego następcą został Albatros C.VII.W polskim lotnictwie znalazła się niewielkaliczba samolotów tego typu, prawdopodobnie niewielewięcej niż 3 egzemplarze, które służyły w 1. i 2. Eskadrze Wywiadowczej.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]