Alan Watts - Medytacja zabawÄ…(1), e-booki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Medytacja zabaw
Ä…
?
To,  co  nazywamy  medytacjÄ…Â lub  kontemplacjÄ…Â Â Â to  lepsze  sÅ‚owo    tak  naprawdę powinno  byćÂ
zabawÄ…. Mam pewnÄ…Â trudność z przekazaniem tej idei, ponieważ wiÄ™kszość ludzi podchodzi do tegoÂ
z religijnÄ…Â powagą  a musicie rozumieć, że nie jestem poważnÄ…Â osobÄ…. Mogę być szczery, ale nigdyÂ
poważny, gdyż nie uważam, by wszechświat był poważny.
WiÄ™c problem pojawia się głównie dlatego, że różne istoty biorÄ…Â siebie na serio zamiast w duchuÂ
zabawy.  Koniec  koÅ„ców  musisz  spoważnieć,  jeÅ›li  myÅ›lisz,  że  coś jest  desperacko  ważne,  aleÂ
bÄ™dziesz tak uważaÅ‚Â tylko wtedy, gdy bÄ™dziesz obawiaÅ‚Â się to stracić. W pewien sposób jednakże,Â
jeÅ›li boisz się coś stracić, to nie jest to warte posiadania. SÄ…Â ludzie, którzy żyjÄ…Â w strachu, ponieważÂ
bojÄ…Â się śmierci. Prawdopodobnie nauczÄ…Â swe dzieci tego samego, a te z kolei nauczÄ…Â swoje żyć wÂ
ten sposób. I tak dzieje się w kółko i w kółko.
Pozwól mi spytać, czy bÄ™dÄ…c Bogiem, byÅ‚byś poważny? Czy chciaÅ‚byś wtedy, by ludzie traktowaliÂ
ciÄ™,  jakbyś byÅ‚  kimś poważnym?  Czy  chciaÅ‚byÅ›,  by  się do  ciebie  modlono?  PomyÅ›l  o  tychÂ
wszystkich okropnych rzeczach, które ludzie mówiÄ…Â w swych modlitwach. Czy chciaÅ‚byś ciÄ…gle tegoÂ
wysłuchiwać? Czy zachęcałbyś ich do tego? Nie, nie gdybyś był Bogiem.
W  ten  sam  sposób  medytacja  nie  należy  do  rzeczy,  do  których  ludzie  mieliby  podchodzić naÂ
poważnie. Nie ma ona żadnego celu i nie jest podobna do tenisa czy gry na pianinie, które ćwiczyÂ
siÄ™, by osiÄ…gnąć jakiś stopieÅ„Â perfekcji. Ćwiczysz muzykÄ™, by stać się w niej lepszym, a może nawetÂ
z zamiarem, by pewnego dnia wyjść na scenÄ™. Lecz medytacji nie uprawia się w ten sposób, gdyż wÂ
tym przypadku nie jest to już medytacja.
Praktyka medytacji
Jedynym sposobem mówienia o praktyce w kontekÅ›cie medytacji jest użycie sÅ‚owa "praktyka" wÂ
tym  samym  znaczeniu,  kiedy  ktoś mówi,  że  praktykuje  medycynÄ™.  To  jego  sposób  życia,  jegoÂ
powoÅ‚anie i robi to niemal każdego dnia. Być może czyni to w ten sam sposób dzieÅ„Â za dniem Â i toÂ
jest w porzÄ…dku również w przypadku medytacji, ponieważ w medytacji nie ma wÅ‚aÅ›ciwej drogi iÂ
nie ma pojęcia czasu.
W praktykowaniu i uczeniu się różnych rzeczy czas jest zwykle istotny. Próbujemy robić coś jakÂ
najszybciej, nawet odkrywamy szybsze sposoby uczenia się tych rzeczy. W medytacji taka szybszaÂ
nauka  nie  ma  najmniejszego  znaczenia,  ponieważ nasza  uwaga  jest  zawsze  skierowana  naÂ
teraźniejszość. I choć z czasem może pojawić się wzrost, to jest to ten sam wzrost co w przypadkuÂ
rosnącej rośliny.
Istotny proces
To jest poczÄ…tek medytacji. Nie wiesz, co miaÅ‚byś robić, wiÄ™c co robisz? Cóż, jeÅ›li nie wiesz co, toÂ
obserwujesz. Po prostu obserwujesz, co się dzieje.
Kiedy ktoś gra muzykÄ™, to sÅ‚uchasz. Idziesz za dźwiÄ™kami i w koÅ„cu rozumiesz muzykÄ™. Sedno nieÂ
może  zostać wyjaÅ›nione  sÅ‚ownie,  gdyż muzyka  to  nie  sÅ‚owa,  lecz  po  jakimś czasie  sÅ‚uchaniaÂ
rozumiesz jej sedno, którym jest muzyka sama w sobie.
W dokÅ‚adnie ten sam sposób możesz sÅ‚uchać wszystkich doÅ›wiadczeÅ„, ponieważ jakiekolwiek oneÂ
sÄ…,  stanowiÄ…Â wibracje  docierajÄ…ce  do  ciebie.  W  rzeczy  samej  ty  jesteś tymi  wibracjami  i  jeÅ›liÂ
naprawdę czujesz, co się dzieje, to twoja świadomość siebie i wszystkiego innego jest zupeÅ‚nie takaÂ
sama. Mamy dźwiÄ™k, wibrację i wszelkie jej rodzaje o różnych pasmach spektrum. Mamy wibracjeÂ
wzroku, emocji, dotyku Â wszystkie te rzeczy przychodzÄ…Â razem i sÄ…Â faliste, wszystkie zmysÅ‚y sÄ…Â
faliste, a ty jesteś formÄ…Â w falowaniu, a forma ta jest obrazem tego, co teraz czujesz. Tak to wszystkoÂ
się ma Â czy na to zwracasz uwagÄ™, czy nie.
Teraz, zamiast pytać, co powinieneś zrobić, tylko doÅ›wiadczasz tego, bowiem któż może wiedzieć,Â
co należaÅ‚oby z tym zrobić? By wiedzieć, co z tym zrobić musiaÅ‚byś wiedzieć wszystko, a że tak nieÂ
jest, to możesz zacząć jedynie od obserwowania.
Obserwuj, co się dzieje, nie tylko na zewnÄ…trz, lecz także w środku. Postrzegaj swe wÅ‚asne myÅ›li,Â
reakcje, emocje odnoÅ›nie rzeczy zewnÄ™trznych, jakby one same byÅ‚y czymś zewnÄ™trznym. Ty tylkoÂ
obserwujesz. Idź za nimi i po prostu patrz, jak one postępują po sobie.
Możesz powiedzieć, że to trudne i że nudzi cię to obserwowanie. Lecz jeÅ›li siedzisz dość spokojnie,Â
to  obserwujesz  po  prostu  to,  co  się dzieje:  wszystkie  zewnÄ™trzne  dźwiÄ™ki,  wszystkie  ksztaÅ‚ty  iÂ
Å›wiatÅ‚a przed twymi oczami, wszystkie wrażenia na swej skórze, pod skórÄ…, burczenie w brzuchu,Â
myÅ›li w twojej gÅ‚owie Â ta paplanina, paplanina, paplanina. "Powinienem pisać list do takiego aÂ
takiego... powinienem byÅ‚Â zrobić to i tamto..." Â wszystko to się dzieje, ale ty to tylko obserwuj.
Mówisz do siebie "To jest nudne", ale obserwuj i to. Co to za zabawne uczucie, które sprawia, żeÂ
mówisz, że się nudzisz? Gdzie ono jest? Gdzie je czujesz? "Powinienem robić coś innego zamiastÂ
tego." Co to za uczucie? W której części twego ciaÅ‚a ono się znajduje? W twej gÅ‚owie, brzuchu czyÂ
w twych stopach? Gdzie ono jest? Uczucie nudy może być bardzo interesujące, jeśli w nie wejrzysz.
Po prostu obserwuj wszystko dziejÄ…ce się bez jakichkolwiek prób wpÅ‚ywania na to, bez osÄ…dzania,Â
bez nazywania tego dobrym lub złym. Tylko obserwuj. I to jest istotny proces medytacji.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]