Aleksander Kwaśny paint-shop-pro.-podstawy full scan, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
4
Paint Shop Pro. Podstawy
Korzystanie z pomocy programowej.....................................................................................................45
Wy8wietlanie pomocy kontekstowej...............................................................................................45
Wy8wietlanie głównego systemu pomocy ......................................................................................46
Wy8wietlanie porad dnia.................................................................................................................47
Rozdział 2. Operowanie barwami.............................................................................49
Najwaniejsze informacje o barwach....................................................................................................49
Dostosowanie parametrów pracy CMS.................................................................................................49
Korygowanie wy8wietlania barw ..........................................................................................................50
Wybieranie modelu barw.......................................................................................................................51
RGB.................................................................................................................................................51
HSL .................................................................................................................................................51
CMYK.............................................................................................................................................52
Ustalanie barw w programie..................................................................................................................52
Zast#powanie barw narz#dziem Colour Replacer...........................................................................53
Wykorzystanie narz#dzia Dropper..................................................................................................53
Zaawansowane uywanie palety kolorów do nadawania wypełnie> ....................................................54
Wypełnianie jednolite......................................................................................................................54
Wypełnianie gradientowe................................................................................................................56
Wypełnianie deseniowe...................................................................................................................58
Wypełnianie teksturowe..................................................................................................................59
Rozdział 3. Uywanie narzdzi..................................................................................60
Uaktywnianie i przewijanie obrazów ....................................................................................................60
Zmiana skali podgldu...........................................................................................................................60
Kre8lenie podstawowych kształtów.......................................................................................................61
Rysowanie prostoktów (kwadratów).............................................................................................61
Rysowanie elips (okr#gów).............................................................................................................62
Rysowanie specjalnych kształtów...................................................................................................63
Rysowanie linii i 8cieek.................................................................................................................63
Przesuwanie obiektów...........................................................................................................................66
Praca z p#dzlem.....................................................................................................................................66
Ustawianie parametrów p#dzla .......................................................................................................66
Malowanie p#dzlem o nietypowym kształcie .................................................................................69
Tworzenie nowych p#dzli ...............................................................................................................70
Nakładanie p#dzlem deseni.............................................................................................................70
Malowanie tekstur .........................................................................................................................71
Uywanie p#dzla klonujcego...............................................................................................................71
Malowanie aerografem..........................................................................................................................72
Deformowanie obrazów rastrowych......................................................................................................73
Kadrowanie obrazów.............................................................................................................................74
Wymazywanie za pomoc gumki..........................................................................................................75
Uywanie narz#dzia Object Selector.....................................................................................................76
Rozdział 4. Obsługa tekstu ........................................................................................79
Rónice mi#dzy tekstem rastrowym a wektorowym.............................................................................79
Dodawanie tekstu do obrazów...............................................................................................................80
Formatowanie tekstu..............................................................................................................................82
Wprowadzanie efektów tekstowych......................................................................................................83
Modyfikowanie znaków wektorowych .................................................................................................85
Dopasowywanie napisu do 8cieki........................................................................................................87
Konwersja tekstu wektorowego na rastrowy.........................................................................................87
Podkładanie cieni...................................................................................................................................88
Spis treci
5
Rozdział 5. Zaznaczanie.............................................................................................90
Idea zaznaczania....................................................................................................................................90
Obsługa narz#dzi selekcyjnych..............................................................................................................91
Selection..........................................................................................................................................91
Freehand..........................................................................................................................................92
Magic Wand ....................................................................................................................................93
Dostosowywanie obszarów zaznaczonych............................................................................................94
Uzupełnianie zaznaczenia o obszary podobne................................................................................95
Zaw#anie i poszerzanie selekcji ....................................................................................................95
Inne sposoby modyfikowania selekcji ............................................................................................96
Konwertowanie selekcji w warstwy......................................................................................................96
Zachowywanie zaznacze> .....................................................................................................................97
Wykorzystanie zapisanych zaznacze>...................................................................................................97
Rozdział 6. Korzystanie z warstw.............................................................................99
Tworzenie nowych warstw....................................................................................................................99
Duplikowanie i usuwanie warstw........................................................................................................100
Kopiowanie warstw w obr#bie jednego obrazu ............................................................................100
Kopiowanie warstw do nowych obrazów .....................................................................................101
Nazywanie warstw...............................................................................................................................101
Przemieszczanie warstw......................................................................................................................102
Przesuwanie warstw z poziomu okna obrazu................................................................................102
Zmiana relacji mi#dzy warstwami w stosie ..................................................................................102
Okre8lanie wła8ciwo8ci warstw...........................................................................................................103
Tryby łczenia...............................................................................................................................103
Widoczno8B...................................................................................................................................104
Przezroczysto8B.............................................................................................................................104
Łczenie warstw w grupy....................................................................................................................105
Ochrona obszarów przezroczystych....................................................................................................106
Wykorzystanie warstw dopasowania...................................................................................................106
Rozdział 7. Praca na kanałach ................................................................................108
Poj#cie kanałów...................................................................................................................................108
Korzy8ci wynikajce z uywania kanałów..........................................................................................108
Wydzielanie składowych modeli barw................................................................................................108
Kanały RGB..................................................................................................................................108
Kanały HSL...................................................................................................................................109
Kanały CMYK ..............................................................................................................................110
Składanie kanałów w jeden obraz........................................................................................................112
Rozdział 8. Maskowanie ..........................................................................................113
Wst#pnie o działaniu masek ................................................................................................................113
Róne sposoby tworzenia masek.........................................................................................................113
Tworzenie maski dla całej warstwy..............................................................................................113
Tworzenie maski w oparciu o zaznaczenie...................................................................................114
Tworzenie maski na podstawie obrazu .........................................................................................114
Modyfikowanie maski.........................................................................................................................115
Dezaktywowanie i usuwanie maski.....................................................................................................116
Uzyskiwanie zaznaczenia z maski.......................................................................................................117
Zachowywanie maski ..........................................................................................................................118
Rozdział 9. Tonalna i barwna optymalizacja obrazów.........................................120
Podstawowe zasady cyfrowej obróbki obrazu.....................................................................................120
6
Paint Shop Pro. Podstawy
Kolejno8B czynno8ci korekcyjnych...............................................................................................121
Dostosowanie parametru gamma.........................................................................................................121
Regulowanie 8wiateł, półtonów i cieni................................................................................................122
Korygowanie barw ..............................................................................................................................123
Równowaenie barw............................................................................................................................124
Podmiana kolorów...............................................................................................................................125
Uwagi ko>cowe do rozdziału ..............................................................................................................126
Rozdział 10. Retusz obrazów...................................................................................127
Przyczyny retuszowania zdj#B.............................................................................................................127
Wybór techniki retuszerskiej...............................................................................................................127
Odplamianie z uyciem filtru ..............................................................................................................128
Retuszowanie skaz narz#dziem Paint Brush........................................................................................129
Retuszowanie skaz narz#dziem Retouch.............................................................................................130
Retuszowanie skaz narz#dziem Scratch Remover...............................................................................130
Uycie maski wyostrzajcej ................................................................................................................131
Maskowanie zb#dnych przedmiotów ..................................................................................................132
Usuwanie filtrem efektu czerwonych oczu..........................................................................................132
Rozdział 11. Wykorzystanie narzdzia Picture Tube ...........................................134
Zasada działania Picture Tube.............................................................................................................134
Praca z narz#dziem Picture Tube.........................................................................................................134
Otwieranie i poznawanie zestawu Picture Tube..................................................................................135
Otwieranie plików TUB................................................................................................................135
Poznawanie plików TUB za pomoc narz#dzia Browse...............................................................136
Opcje Picture Tube..............................................................................................................................136
Rozwizywanie problemów z kompatybilno8ci plików TUB ...........................................................138
Konwersja plików TUB do nowszej wersji...................................................................................138
Picture Tube uytkownika...................................................................................................................139
Rozdział 12. Wprowadzanie efektów......................................................................141
Arytmetyka obrazu ..............................................................................................................................141
Dodawanie prostych obramowa> do obrazów.....................................................................................142
Umieszczanie zdj#B w realistycznych ramkach...................................................................................143
Rozdział 13. Uywanie filtrów.................................................................................145
Poznawanie filtrów..............................................................................................................................145
Praktyczne stosowanie filtrów.............................................................................................................146
Grupa Blur.....................................................................................................................................146
Grupa Sharpen...............................................................................................................................147
Grupa Edge....................................................................................................................................148
Grupa Noise...................................................................................................................................149
Grupa Enhance Photo....................................................................................................................150
Grupa 3D Effects...........................................................................................................................152
Grupa Artistic Effects....................................................................................................................153
Grupa Geometric Effects...............................................................................................................153
Grupa Illumination Effects............................................................................................................156
Grupa Reflection Effects...............................................................................................................157
Grupa Texture Effects ...................................................................................................................159
Skorowidz..................................................................................................................161
Filtrami nazywa si niezalene aplikacje lub opcje programowe zbudowane na bazie formuł matema-
tycznych i umoliwiajce modyfikowanie wygldu obrazu. Działanie procedur filtrujcych polega na
przetwarzaniu poszczególnych pikseli z uwzgldnieniem wła"ciwo"ci punktów wystpujcych obok
nich na bitmapie.
Standardowo program Paint Shop Pro oferuje przeszło 80 gotowych filtrów, których mona uywa(
dziki wbudowanej przegldarce. Chocia filtry s uywane take do celów retuszerskich, zdecydowanie
wikszej przyjemno"ci dostarcza wprowadzanie, przy ich wykorzystaniu, rónego rodzaju efektów specjal-
nych, przy czym nawet skomplikowane przekształcenia s realizowane przy niewielkim nakładzie
pracy i czasu.
Filtry bardzo zwikszaj moliwo"ci PSP, wykonujc za uytkownika cig czynno"ci, a nieraz wrcz
wprowadzajc zmiany, które nie s osigalne w aden inny sposób. Przewanie współpracuj one z obra-
zami zawierajcymi 16 mln kolorów.
Mona te definiowa( parametry pracy filtru, dziki czemu za pomoc jednej procedury mona uzyskiwa(
diametralnie róne rezultaty, nawet na tym samym obrazie. Pewne filtry działaj na całych obrazach, pod-
czas gdy inne wymagaj utworzenia selekcji. W celu uzyskania nietypowych efektów moe by( ko-
nieczne uycie kilku filtrów lub te jednej procedury, ale stosowanej wielokrotnie przy rónych usta-
wieniach. Jeszcze wikszych moliwo"ci dostarcza uywanie filtrów w połczeniu z trybami łczenia oraz
kanałami. Jak zatem wida(, moliwo"ci filtrowania obrazów s nieograniczone i umoliwiaj uytkowni-
kowi stosowanie kilku technik jednocze"nie.
Oprócz filtrów wbudowanych w program mona te doinstalowa( zewntrzny moduł rozszerzajcy
(ang. plugin), co jeszcze bardziej podnosi elastyczno"( samego oprogramowania. Warto doda(, e aplika-
cja Paint Shop Pro obsługuje tego typu moduły pochodzce z Adobe Photoshopa.
Poznawanie filtrów
Obecno"( w programie przegldarki filtrów ułatwia dostp do istniejcych w nim narzdzi filtrujcych
pod ktem uzyskiwanych za ich pomoc efektów. Z listy zainstalowanych filtrów mona wybra( najod-
powiedniejszy z nich i od razu zastosowa( wzgldem aktywnego obrazu, kierujc si tekstem obja"nia-
jcym jego działanie i miniaturowym obrazem widniejcym w polu podgldu. Podgld ten prezentuje
przykładowy wygld bitmapy przy standardowych ustawieniach filtru. Dopiero kliknicie przycisku
OK
sprawia, e jest wy"wietlane okno charakterystyczne dla danej procedury, w którym mona precyzyjnie
ustawi( wszystkie opcje filtrowania, jeeli oczywi"cie dany filtr uwzgldnia ingerencj uytkownika.
wiczenie 13.1.
Za po"rednictwem przegldarki filtrów zastosuj dowolny filtr:
1.
Otwórz obraz
truck
kopiowany na dysk podczas instalacji programu.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]