Albion, Geografia, czyli o miejscach, ich historii, ludach i inne ciekawostk

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WSTĘPWielka wyspa Albion jest położona pomiędzy Morzem Szponów, a Morzem rodkowym. Jest to ziemia okryta całunem mitów i mgieł, uczniowie w Starym wiecie zawsze piszš o Albionie na swoich mapach grubymi, czerwonymi literami: "Tu sš smoki". Ale cóż naprawdę leży za mgłš Mórz Północnych? Czytajcie dalej. Ten artykuł mówi o głównej wyspie - Większym Albionie, ale Albion składa się także z wysp: Morien, Aeryn i Albany. O tych terenach wspominam tylko przy okazji omawiania ich stosunków z Większym Albionem.GEOGRAFIAAlbion nie jest specjalnie duży w porównaniu ze Starym czy Nowym wiatem, ale w dzisiejszych czasach wydaje się być niekończšcš się dziczš, przynajmniej dla większoci jego mieszkańców. Albion można z grubsza podzielić na trzy regiony: Wyżyny, Niziny i wybrzeże. Klimat jest inny w wielu miejscach, ale w zasadzie występuje krótkie, piękne lato i długa, surowa zima. Ziemia często okryta jest mgłš i włanie dlatego Albion nazywany jest "Wyspš mgieł". Deszcze nie sš tu rzadkim zjawiskiem, a w dodatku zazwyczaj sš bardzo nagłe.WYŻYNYWyżyny Albionu to głównie wysokie wzgórza, niektóre majšce ponad 2000 stóp wysokoci. Teren ten jest położony w północnej częci Albionu i potocznie nazywany jest Scathlandiš od mieszkańców tego niegocinnego miejsca. Postrzępione i zwietrzałe wzgórza tworzš nieregularne, krzywe linie z południa ku północy. Znajdujš się tam stosunkowo duże połacie dobrych gleb, pozwalajšce ludziom i zwierzętom przeżyć dzięki zielonej trawie i innym rolinom, które na nich rosnš. W wielu miejscach, na wpół zakopane w ziemi leżš ogromne, granitowe głazy, niektóre pokryte rzebami z minionych wieków. Scathowie uważajš je za więte, jako że spoczywa w nich moc Wielkiej Bogini Ziemi - Danu. Dróg jest mało, ich sieć jest bardzo rzadka i generalnie sš datowane na panowanie Wysokich Królów. Teraz sš niezwykle niebezpieczne, stale patrolowane przez bandytów.NIZINYPołudniowe partie Albionu sš nieco bardziej gocinne: wiele rzek Południa jak Tams, Cwyrr czy Shann pozwala na rozwój rolnictwa, a wysokie wzgórza chroniš te ziemie przed zimnymi wiatrami z północy. Morze jest pełne ryb, wybrzeża czy brzegi rzek sš naturalnie dobrym miejscem na zakładanie osad.WYBRZEŻAJak w przypadku innych wielkich wysp, najbardziej znane cudzoziemcom jest włanie wybrzeże. Jego wyglšd wyjania dlaczego Albion ma raczej ponurš reputację. Linia brzegowa jest najeżona postrzępionymi szczytami i zdradzieckimi skałami, a wiatry sš tu niespotykanie silne. Jednak ujcia rzek sš chyba najbardziej płodnymi częciami Albionu, mieszka tutaj wielu ludzi, a rolnictwo i architektura przewyższajš wszystko co można zobaczyć gdziekolwiek indziej na wyspie. Wybrzeże jest bardzo niebezpieczne ze względu na skały i wiatr, a w połšczeniu z mgłš powodowały, że Albion był wyspš zamkniętš przez wiele wieków.FLORAAlbion może i jest surowš krainš, ale nie jest pustkowiem Chaosu, obfituje w wiele rolin. Wielkie połacie Nizin sš pokryte dębowymi, jesionowymi i wišzowymi lasami. Sš one często niezmiernie stare i w większoci niezbadane, jako że ludzie udajš się tam tylko, aby polować lub po drewno. Mchy i porosty, a także niektóre bardzo wytrzymałe odmiany trawy pokrywajš Wyżyny Albionu.ALBIOŃSKI DĽBAlbioński dšb to bardzo szczególna odmiana zwykłego dębu rosnšcego w znanym wiecie. Jako jedno z najtwardszych i najbardziej wytrzymałych drzew dšb ten jest używany jako materiał na bramy zamków, machiny wojenne itp. (MG: traktuj Albioński dšb jako drzewo, które może wytrzymać podwójnš iloć obrażeń.)JEMIOŁAJemioła jest więta rolinš w religiach Albionu i przypisuje się jej wiele mistycznych właciwoci. Faktycznie jest używana przez druidów Albionu jako składnik czarów i ma niewielkie właciwoci lecznicze (MG: zmiażdżona, wrzucona do gotujšcej się wody i wdychana podczas snu podwoi szybkoć gojenia się ran.) Przesšdni Albiończycy utrzymujš, że odstrasza nieumarłych i chroni przed złš magiš, ale mija się to z prawdš. Druidzi używajš specjalnie spreparowanej jemioły jako składnika do mikstur i czarów i to mogłoby wyjaniać jej "magicznš" reputację.GRZYBYAlbion dysponuje jednym z największych zasobów gatunków jadalnych rolin. Wiele grzybów jest używanych jako pożywienie, ale niektóre sš trujšce, a inne jak Szalony Kapelusznik podobno majš magiczne właciwoci. Podczas jesieni ktokolwiek z odpowiedniš umiejętnociš (np. Rozpoznawanie rolin) nie musi przechodzić żadnego testu, aby znaleć jedzenie w lasach Albionu.FAUNAWszystkie zwierzęta Albionu sš odporne na warunki atmosferyczne: przyzwyczajone zarówno do mronych zim jak i goršcych letnich dni. W większoci fauna wyspy nie różni się zbytnio od fauny Starego wiata, ale jest kilka wyjštków, a niektóre gatunki spotyka się wyłšcznie tutaj.DRAPIEŻNIKI:WILKIWilki sš jednymi z najbardziej pospolitych drapieżników Albionu. Zawsze polujš w stadach, sprytnie i umiejętnie podkradajš się do jeleni czy bydła i stanowiš poważne zagrożenie. Na szczęcie rzadko atakujš ludzi.SOKOŁYW innych częciach znanego wiata istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na albiońskie sokoły. Diukowie bretońscy czy Emirzy arabscy zapłacš bajońskie sumy, żeby zdobyć takie bestie. Ich reputacja nie jest wyssana z palca: te sokoły sš naprawdę wspaniałymi stworzeniami, silniejsze, bardziej wytrzymałe i inteligentne niż jakiekolwiek inne drapieżne ptaki Starego wiata. Sš one jednak bardzo rzadkie i budujš swoje gniazda z niebywałym sprytem, tak że wielu z tych, którzy próbowali na nie zapolować nie widziało ani jednego jaja czy pisklęcia.INNE ZWIERZĘTAJELENIEJelenie sš doć powszechne w południowym Albionie, mimo że sš jednym z ulubionych celów myliwych. Zazwyczaj polujš na nie klasy wyższe Klanów, a także Norrańscy Jarlowie. Jelenie sš wspaniałym posiłkiem, więc polowanie na nie (tam gdzie jest to dozwolone) i kłusownictwo (tam gdzie nie jest) sš powszechnymi praktykami.KRÓLIKIKróliki występujš powszechnie w całym Albionie i stanowiš smaczny dodatek do potraw na całej wyspie. Jest ich tak dużo i rozmnażajš się w takim tempie, że prawie niemożliwe jest jakiekolwiek zagrożenie dla gatunku. Ich liczba jest także w znacznym stopniu zmniejszana przez lisy.FANTASTYCZNE POTWORYMimo, że bardzo rzadkie, stwory takie jak jednorożce czy wielkie orły wcišż żyjš w Albionie, zupełnie jak w legendach. Występuje tu także kilka stworzeń wyjštkowych dla wysp, ale nikt nie potrafi powiedzieć, czy powstały w wyniku oddziaływania Chaosu czy sš pozostałociš z innych, zapomnianych czasów.JEDNOROŻCEKilka jednorożców wcišż żyje w lasach Albionu, niestety większoć padła ofiarš ludzi, którzy uważajš, że róg jednorożca przynosi szczęcie. Jednorożce przypominajš z wyglšdu konie, ale sš większe i silniejsze nawet od bojowych rumaków. Sš niezwykle inteligentne i naturalnie uodpornione na Chaos.WIELKIE ORŁYNa najwyższych szczytach górzystej Scathlandii, jest kilka gniazd tych wspaniałych ptaków. Zapuszczajš się one bardzo daleko w poszukiwaniu pożywienia. Często ich ofiarš padajš owce hodowane przez ludzi. Jednak bardzo rzadko zdarza się, aby ludzie próbowali brać odwet zabijajšc te ptaki, gdyż wiele Klanów uważa te zwierzęta za więte. W dodatku istnieje dużo legend, które opowiadajš jak orły pomogły Albionowi w przeszłoci.WIELKIE OGARYNie wiadomo czy te zwierzęta sš jakš odmianš ogarów Chaosu, czy też nie majš z nimi jakiegokolwiek zwišzku. Z grubsza przypominajš ogromnego (często ponad 7 stóp wysokoci) psa, jednak jego oczy jarzš się dziwnym wiatłem, a masywne szczęki wydajš się rzygać ogniem. Stwory te nawiedzajš Wyżyny i sš bardzo agresywne. Żyjš samotnie i w dodatku sš bardzo rzadkie, więc większoć ludzi uważa je za mit.DRIADYDriady sš duchami drzew, wyglšdajš jak piękne dziewczyny. W większoci istniejš tylko w baniach i mitach, ale niektóre z najstarszych drzew sš faktycznie przez nie zamieszkane. Wszystkie sš bardzo dobrymi iluzjonistami i zazwyczaj używajš swojej magii, aby chronić swoje drzewo przed zniszczeniem, co oznaczałoby ich mierć w przecišgu kilku dni. Ale jeli sš pewne, że ich dom nie jest zagrożony, wtedy sš pomocne np. prowadzšc zagubionych w lesie magicznym wiatłem.FAUNYPrzez niektórych nazywane satyrami, sš humanoidalnymi istotami, a ich tors bardzo przypomina tors człowieka. To co odróżnia ich od ludzi to rogi na głowie i jeleni zad. Mimo, że większoć grimuarów w Starym wiecie nazywa ich diabłami, często też myli się ich ze zwierzoludmi, nie sš złymi istotami. Jednak mogš być psotne i zawzięte, szczególnie gdy sš pijane. Teraz jednak prawie wyginęły, gdyż Norranowie polowali na nie i wyniszczyli silnš niegdy rasę. Większoć faunów ma talent poetycki i muzyczny. Mówi się, że dawno temu przedstawiciele tej rasy zabawiali Wysokich Królów Albionu.STWORY CIEMNOCIWIELKIE WYRMYLudzie Albionu wcišż się ich obawiajš mimo, że zostały po nich tylko legendy. Jednak te legendy mówiš, że głęboko pod ziemiš te stwory majš swoje leża, gdzie teraz piš, a ich obudzenie się będzie oznaczało poczštek końca wiata. Wród ludzi można też posłyszeć historie opowiadajšce o czasach, gdy Wyrmy pomagały albiończykom lub ich niszczyły w zależnoci od kaprysu. Według mitów wielki bohater Scatha był ostatnim, który widział takiego stwora żywego i pokonał go w swojej ostatniej walce. Ale to wydarzyło się ponad czterysta lat temu i od tamtej pory nikt nie widział żadnego Wyrma, żywego czy martwego.Około tuzina Wielkich Wyrmów wcišż żyje w Albionie, piš, przykryte warstwš mchów, które upodabniajš je do niewielkich wzgórz w oczach ludzi. Na wypadek bardzo nieprawdopodobnego zdarzenia, żeby BN znaleli tego stwora zamieszczam tutaj krótki ich opis. Wielkie Wyrmy sš gigantycznymi gadami o niebywałej sile i inteligencji. Sš bardzo po... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • odszkodowanie.xlx.pl