AlIslam167, Lingwistyka, Islam

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
KWARTALNIK MUZUŁMA
İ
SKI
Stowarzyszenie Jedno
Ļ
ci Muzułma
ı
skiej
Nr 1/2009 (167)
1976
1976 - 2009
2009
W NUMERZE:
POŁOWA WIARY
Tariq Ramadan
MUZUŁMA
İ
SKA RODZINA
Hajj Mustafa
MIŁO
ĺĘ
-
hadisy
1976
POŁOWA WIARY
Tariq Ramadan
W dzisiejszych czasach Ňycie małŇeıskie stało siħ
wyzwaniem wiħkszym niŇ kiedykolwiek wczeĻniej.
Wokół nas, mħŇczyŅni i kobiety zbliŇajĢ siħ do siebie i
zostawiajĢ siħ nawzajem w społeczeıstwie, w którym
mylĢ wolnoĻę i brak odpowiedzialnoĻci z miłoĻciĢ i
moŇliwoĻciĢ przystosowania.
Jak wielu mħŇczyzn, jak wiele kobiet przygotowuje siħ
do Ňycia jako para, jako rodzina?
ņycie jako para nie jest pozbawione wyzwaı -
przygotowaı, nauki i ciĢgłych prób dotarcia do drugiej
osoby z cierpliwoĻciĢ, głebiĢ i ciepłem. Mimo, iŇ
prawdĢ jest, Ňe zasady Islamu zbliŇajĢ lub zbliŇĢ was
do siebie, kaŇdego dnia musicie pamiħtaę, Ňe osoba, z
którĢ dzielicie Ňycie ma swĢ własnĢ historiħ, rany,
wraŇliwoĻę i swe nadzieje.Nauczcie siħ słuchaę,
rozumieę, przyglĢdaę siħ i towarzyszyę sobie.
ņycie jako para jest najwiħkszĢ z prób: próbĢ
cierpliwoĻci, uwagi, zdolnoĻci wsłuchiwania siħ w
niewypowiedziane słowa, samokontroli, pracy nad
sobĢ, leczenia ran. W kaŇdej z tych prób biorĢ udział
dwie strony. Nie jest to łatwe. Głħboki wysiłek musi
mieę swój fundament w poczuciu duchowoĻci, w
dŇihadzie w najbardziej intensywnym tego słowa
znaczeniu. W dŇihadzie miłoĻci, który przypomina
nam, Ňe naleŇy zajĢę siħ uczuciami. SĢ one
utrzymywane, pogłħbiane i ugruntowane poprzez
wasze wspólne wyzwania i waszĢ cierpliwoĻę.
Niektórzy zastanawiajĢ siħ nad tym, inni juŇ podjħli ten
krok. Słyszymy wiele historii... czasami poruszajĢ nas
oczekiwania i nadzieje jednych ludzi a czasami
zasmucajĢ bolesne doĻwiadczenia innych. Byę moŇe
wy równieŇ, bracia i siostry, przygotowujecie siħ do
doĻwiadczenia małŇeıstwa, znanego w Islamie jako
połowa wiary. Byę moŇe juŇ rozpoczħliĻcie dzielię
swoje Ňycie z drugĢ osobĢ. Dziħki Bogu wasze
oczekiwania zostały spełnione lecz czasem pojawiajĢ
siħ wĢtpliwoĻci... Ňe nie tego oczekiwaliĻcie.
Bracia i siostry, niczego nie powinno siħ idealizowaę.
CierpliwoĻę i zwracanie uwagi na serca doprowadzi
parħ, z BoŇĢ pomocĢ, do Ļwiatła. Pamiħtajcie, bracia i
siostry, o ostatnim z Proroków, pokój z nim, wzorze do
naĻladowania na całĢ wiecznoĻę, tak uwaŇnym, tak
czułym i tak cierpliwym. Nie tylko przypominał on
społecznoĻci o zasadach lecz oĻwietlał je swĢ
obecnoĻciĢ, umiejħtnoĻciĢ słuchania i miłoĻciĢ.
Idealny mĢŇ i idealna Ňona istniejĢ tylko w waszych
marzeniach. Bóg obdarzył was, tak jak obdarzył
innych, szlachetnymi cechami i inteligencjĢ. Bóg dał
wam, tak jak dał innym, wady i braki. DoskonałoĻci nie
otrzymuje Ňaden człowiek.
Aby tworzyę doskonałĢ parħ nie wystarczy dzielię tħ
samĢ wiarħ, te same wartoĻci i nadzieje. JakŇe wiele
par uległo złudzeniu, iŇ ich przyszłe Ňycie bħdzie pełne
harmonii wierzĢc, Ňe bycie muzułmaninem wystarcza
do udanego małŇeıstwa? Jak gdyby ich zwiĢzek
oparty był wyłĢcznie na spotkaniu dwóch Ļwiatów
zbudowanych na tych samych wyznawanych
wartoĻciach i tych samych praktykowanych zasadach.
Owa iluzja, która jeszcze wczoraj obiecywała mały raj
na ziemi, dzisiaj czyni Ňycie ciħŇkim zmaganiem. JakŇe
wielu mówi o "zasadach małŇeıstwa w Islamie"
jednoczeĻnie prowadzĢc rozdarte i wyniszczajĢce
Ňycie pełne frustracji?
Zanim stała siħ matkĢ jego dzieci, jego Ňona była
kobietĢ, ŇonĢ, osobĢ na nowo odkrywanĢ kaŇdego
dnia, osobĢ której towarzyszył i która towarzyszyła
jemu, obiektem jego uwagi, Ļwiadectwem jego miłoĻci.
Znał dobrze znaczenie milczenia, siłħ dotyku i
wzajemnego spojrzenia, przyjemnoĻę w uĻmiechu i
czułoĻę w byciu uwaŇnym.
Niektórzy idealizujĢ drugĢ osobħ w takim stopniu, Ňe
nigdy nie dostrzegajĢ tak naprawdħ swoich partnerów;
niektórzy zostawiajĢ innych tak szybko, Ňe nie majĢ
czasu by prawdziwie siħ poznaę. Pamiħtajmy o
zasadach Islamu, ich głħbi, duchowoĻci i esencji. ņycie
jako para, tworzenie zwiĢzku, bycie cierpliwym w
obliczu przeciwnoĻci, kochanie połĢczone z
wytrwałoĻciĢ, tworzenie fundamentów poprzez pracħ
nad sobĢ - wszystko to stanowi zaproszenie do
duchowoĻci. UmiejħtnoĻę bycia z Bogiem zapewnia
wiħkszy komfort w byciu razem z drugĢ osobĢ.
Wyzwanie, próba, z dala od ideału, blisko
rzeczywistoĻci.
Siostry i bracia, musicie przygotowaę siħ do
doĻwiadczenia jednego z najpiħkniejszych testów w
Ňyciu. Wymaga on od was wszystkiego - serca,
sumienia, wysiłku. Droga jest bardzo długa. Trzeba
nauczyę siħ wymagaę, dzielię siħ i wybaczaę... bez
koıca.
SpoĻród rzeczy dozwolonych przez Boga, rozwód jest
najbardziej pogardzanĢ. ņycie jako para jest trudne:
pamiħtaj, Ňe twoja Ňona jest kobietĢ a nie tylko matkĢ
twoich dzieci; pamiħtaj, Ňe twój mĢŇ jest mħŇczyznĢ a
nie tylko ojcem twoich dzieci. Nauczcie siħ tworzyę
parħ wewnĢtrz rodziny... przed Bogiem i przed
waszymi dzieęmi.
To spotkanie, te wysiłki doprowadzĢ do poczucia
ochrony: One sĢ waszymi okryciami a wy jesteĻcie ich
okryciami. Uczcie siħ jak byc cierpliwym, okazywaę
uczucia, oferowaę przebaczenie, a osiĢgniħcie
chroniĢcĢ was duchowoĻę i bliskoĻę tych, którzy sĢ
blisko. Wiara staje siħ wtedy Ņródłem Ļwiatła i
obecnoĻci drugiej osoby, staje siħ Ņródłem ochrony,
próbĢ serca, energiĢ miłoĻci, połowĢ waszej wiary.
Modlħ siħ by Bóg uczynił tħ miłoĻę szkołĢ wysiłków i
Ļwiatłem cierpliwoĻci.
Muzułma
ı
ska rodzina
Hajj Mustafa
Zanim przejdziemy bezpoĻrednio do naszego tematu
jakim jest stworzenie i utrzymanie zdrowej moralnie
muzułmaıskiej rodziny, ustalmy najpierw kontekst
naszej dyskusji przy pomocy podstawowego załoŇenia:
Zdrowa bĢdŅ niezdrowa rodzina muzułmaıska jest
odbiciem stanowiĢcych jĢ czħĻci. JeĻli osoby
odpowiedzialne za niĢ ŇyjĢ pełniĢ ŇyciĢ, kierowane
przez mĢdroĻę, serce oraz pewnoĻę, iŇ Bóg nad
wszystkim czuwa, rodzina taka ma pełen potencjał i
moŇliwoĻę osiĢgniħcia równowagi i sukcesu. JeĻli
jednak pozbawione sĢ boskiego przewodnictwa,
kierujĢc siħ przede wszystkim wpływem otaczajĢcego
Ļwiata, jest to recepta na niepowodzenie.
Zdrowie w pełnym tego słowa znaczeniu jest
naturalnym rezultatem stosowania siħ do mĢdroĻci
nauk Islamu, które przy udziale mĢdrych i oĻwieconych
towarzyszy Ňyciowych słuŇĢ podstawowemu celowi
jaki wyznaczył nam Stwórca: aby znaę Go i kochaę.
Bóg powiedział w jednym z hadisów qudsi: „Byłem
ukrytym skarbem pragnĢcym byę poznanym wiħc
dokonałem aktu stworzenia aby mnie poznano”. JeĻli
zestroimy swoje cele w Ňyciu z tym podstawowym
celem, nie tylko stworzymy zdrowe moralnie rodziny
ale rozpoczniemy zdrowĢ transformacjħ naszego
bezpoĻredniego otoczenia, naszych lokalnych
społecznoĻci, miast, krajów i wreszcie Ļwiata.
Zacznijmy wiħc od przyjrzenia siħ naszej obecnej
sytuacji a zakoıczmy na pewnych wskazówkach
majĢcych na celu pracħ nad nami samymi oraz nad
polepszeniem naszego Ňycia rodzinnego.
Na poczĢtku ubiegłego wieku doszło do gwałtownego
rozwoju zmieniajĢcego zupełnie rolħ człowieka, a co
za tym idzie równieŇ rolħ rodziny i poszczególnych jej
członków. Rewolucja przemysłowa rozbiła doszczħtnie
dotychczasowy obraz społeczeıstwa i brutalnie
postawiła ludzi, w szczególnoĻci mieszkaıców tak
zwanego Zachodu, w obliczu nowego paradygmatu,
który definiował ludzkĢ wartoĻę w oparciu o
produktywnoĻę i uŇytecznoĻę przemysłowĢ.
Fantazja przyszłoĻci i rozwoju posuniħta została do
granic absurdu, ludzie wyobraŇali sobie, iŇ mieszkaę
bħdĢ w domach intuicyjnie spełniajĢcych wszystkie ich
potrzeby, praca ograniczona bħdzie do kilku godzin a
wojna, choroby i głód stanĢ siħ reliktem przeszłoĻci.
Podobne fantazje były i w zasadzie w dalszym ciĢgu
sĢ marchewkĢ na koıcu kija. W naszym
materialistycznym, konsumenckim Ļwiecie to
konsument okazuje siħ byę konsumowany.
Wraz z upływem czasu iluzje te były modyfikowane i
dostosowywane do zmieniajĢcych siħ warunków
ciĢgłego rozwoju naszego materialistycznego
społeczeıstwa. Nawet wspólczesna religia i koncepcja
Boga filtrowana jest przez ów model. WiħkszoĻc tak
zwanych religii, włĢcznie z wielkĢ liczbĢ wyznawców
Islamu, padło ofiarĢ tego snu o fantastycznym
materialnym Ļwiecie. Aktualne wydarzenia obnaŇajĢ
kompletne duchowe bankructwo zarówno
chrzeĻcijaıskiego Zachodu jak i rzekomo
muzułmaıskiego Wschodu. Bankructwo to zrodziło
model Ňycia wywierajĢcy wielki wpływ na sposób w jaki
postrzegamy i traktujemy nasze rodziny, przyjaciół i
nasze stosunki z otaczajĢcym nas Ļwiatem. Jego
zasiħg jest globalny i systematycznie zatruwa ukryty
ludzki potencjał.
wzajemnie w odkrywaniu swej prawdziwej natury,
równowagi i celu swojego istnienia.
Bóg mówi w Koranie:
ƧȖȞġǟŪȌƧǝLj ĢȓƩȍȑǽȐ çȗȥĠǐĢȞĠǠ ƿ
șƯȉȑĠǘ ƱĢȣĠǨ ŬȏƩȌ ȗȔĠȞ
Z kaŇdej rzeczy stworzyliĻmy parħ abyĻcie byli pomni.
(51:49)
Dla przykładu, przemysł rozrywkowy obejmujĢcy
kulturħ popularnĢ – telewizjħ, muzykħ, publikacje –
współgra z instytucjami edukacyjnymi w przejmowaniu
kontroli nad naszymi umysłami, sercami i duszami i
uwarunkowywaniu naszej ĻwiadomoĻci tak, aby
odpowiadała jednolitemu spojrzeniu na Ļwiat. Pozostali
przejmowani sĢ przez alkohol, narkotyki, rozrywkowy
tryb Ňycia, nacjonalizm, tani patriotyzm czy teŇ inne
„izmy” podtrzymujĢce kontrolħ nad sercami i umysłami.
Sam fakt, iŇ dyskutujemy na ten temat oznacza, iŇ w
mniejszym lub wiħkszym stopniu odrzuciliĻmy
konsekwencje owego duchowego bankructwa i
poszukujemy odpowiedzi oraz sposobów i Ļrodków na
uchronienie nie tylko naszych rodzin lecz równieŇ
naszych społecznoĻci jak i nas samych. To bardzo
pozytywna wiadomoĻę i powinniĻmy pogratulowaę
sobie podjħcia pierwszych kroków.
Co powinno byę wiħc pierwszym krokiem? Powinno
byę nim przebudzenie siħ i oŇywienie naszych serc.
MoŇemy tego dokonaę jedynie poprzez szczeroĻę
wobec siebie i zdobycie siħ na odwagħ by przyznaę siħ
do swojego cierpienia oraz wyrazię pragnienie
przekroczenia barier w jakich siħ znaleŅliĻmy.
Nastħpnie szukamy przewodnika w Bogu oraz w tych,
których uwaŇamy za osoby oĻwiecone, które wyzwoliły
same siebie i na których wzorze warto oprzeę swoje
Ňycie. NajlepszĢ z takich osób był i pozostaje dla nas
Prorok Muhammad, niech Bóg błogosławi go i jego
rodzinħ, oraz spadkobiercy jego Ļwiatła w
nieprzerwanym łaıcuchu Imamów oraz Aulija’ullah.
Najlepszym stanem człowieka w dzisiejszych czasach
jest uznanie, iŇ w sensie duchowym jesteĻmy w
potrzebie i musimy szukaę przewodnika w Bogu.
Dla kontrastu, postindustrialny model rodziny opiera
siħ na uŇytecznoĻci rodziny w ekspansji systemu
materialistycznego. DobrĢ nowinĢ jest jednak fakt, iŇ
model ten nie jest w stanie przetrwaę bardzo długo,
gdyŇ jego zmierzch wpisany jest w jego naturħ. Jest
tylko jedna droga w oczach Boga i jest niĢ odwieczne
poddanie siħ Jego Woli. Wszystko inne co widzimy i
czego doĻwiadczamy jest w swej naturze tymczasowe.
W tym przekonaniu oraz w pewnoĻci, iŇ Bóg nad
wszystkim czuwa, wierzĢcy znajdujĢ spokój i
pocieszenie.
MħŇczyzna.
MħŇczyzna musi przewodzię swemu domowi. BiorĢc
na siebie rolħ przywódcy, odzwierciedla model
uniwersalnej równowagi i harmonii. Przywództwo
jednak samo w sobie równieŇ jest oparte na
posłuszeıstwie. Prawdziwy przywódca sam posiada
swego przewodnika. W kontekĻcie modelu rozwoju
według Islamu, mħŇczyzna musi byę ugruntowany w
wiedzy i mĢdroĻci, jego serce musi byę wolne od
przywiĢzaı i pełne boskiej obecnoĻci. Musi byę
uwaŇny i Ļwiadomy, iŇ wszystko co staje na jego
drodze stanowi ksiħgħ Ňycia, która moŇe byę
prawidłowo odczytana wtedy gdy odsunie on na bok
wszystko co rozprasza jego uwagħ. Musi on wciĢŇ
pamiħtaę o boskim celu Ňycia i staraę siħ byę
namiestnikiem swojego Stwórcy oraz przykładem dla
swej rodziny.
MałŇeıstwo i rodzina w zamyĻle Boga i Jego MĢdroĻci
zostało stworzone jako sposób na samopoznanie.
Stawia On mħŇczyznħ w pozycji głowy rodziny, kobietħ
jako wsparcie i powierza im dzieci w opiekħ, wszyscy
oni sĢ dla siebie nawzajem próbĢ i wspierajĢ siħ
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • odszkodowanie.xlx.pl