Altiwar Przemiennik częstotliwości dla silników asynchronicznych, Automatyka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
<< Powrót
Altivar 31
Przemienniki cz´stotliwoÊci
dla silników asynchronicznych
Instrukcja programowania
Zawartość
Ostrzeżenia
Etapy konfigurowania przemiennika
Konfiguracja fabryczna
Funkcje podstawowe
Ustawianie - Zalecenia wstępne
Funkcje wyświetlacza i przycisków
Opcjonalny terminal zdalny
Programowanie
Kompatybilność funkcji
Lista funkcji, które mogą być przypisane do wejść/wyjść
Menu nastaw Set-
Menu sterowania silnika drC-
Menu we/wy I-O-
Menu sterowania CtL-
Menu funkcji aplikacyjnych FUn-
Menu błędów FLt-
Menu komunikacji COM-
Menu wyświetlania SUP-
Utrzymanie
Błędy - Przyczyny - Naprawa
Tabela konfiguracji nastaw
Indeks kodów parametrów
Indeks funkcji
2
3
4
5
7
8
10
11
13
14
16
20
23
26
37
60
63
64
67
68
70
74
75
1
Zawartość
Gdy przemiennik zostanie zasilony, elementy mocy i niektóre elementy
sterowania są dołączone do linii zasilającej. Dotykanie ich jest nadzwyczaj
niebezpieczne. Pokrywa przemiennika musi być zamknięta.
W zasadzie, zasilanie przemiennika powinno być odłączone przez rozpoczęciem
działania, zarówno na elektrycznych, jak i mechanicznych częściach instalacji
lub maszyny.
Po wyłączeniu Altivara, gdy wyświetlacz całkowicie zgaśnie, należy odczekać 10
min. przez rozpoczęciem pracy na wyposażeniu. Jest to czas wymagany do
rozładowania kondensatorów.
Silnik może zostać zatrzymany przez wstrzymanie poleceń startu lub zadawania
prędkości, a przemiennik pozostanie zasilony. Jeżeli bezpieczeństwo obsługi
wymaga zapobiegania niespodziewanym uruchomieniom, elektroniczna blokada
systemu nie jest wystarczająca: przygotuj wyłączanie obwodów mocy.
Przemiennik jest wyposażony w urządzenia bezpieczeństwa, które w przypadku
błędu mogą wyłączyć przemiennik i w konsekwencji także silnik. Silnik może być
także zatrzymany przez blokadę mechaniczną. W końcu, wahania napięcia,
zwłaszcza awarie zasilania, mogą także być przyczyną zatrzymania.
Jeżeli przyczyna zatrzymania zniknie, istnieje ryzyko restartu, które może narazić
na niebezpieczeństwo niektóre maszyny lub instalacje, zwłaszcza podlegające
przepisom bezpieczeństwa.
W tym przypadku użytkownik powinien przedsięwziąć środki zabezpieczające
przeciwko restartowi, w szczególności stosując wyłączanie zasilania
przemiennika po wykryciu niskiej prędkości, jeżeli silnik wykona
nieprzewidziane zatrzymanie.
Przemiennik powinien być instalowany i konfigurowany zgodnie z normami
międzynarodowymi i krajowymi. Odpowiedzialnymi za dostosowanie urządzenia
są integratorzy systemów, który muszą przestrzegać dyrektywy EMC, między
innymi w Unii Europejskiej.
Aby spełnić podstawowe wymagania dyrektywy EMC muszą być zastosowane
specyfikacje zawarte w tej dokumentacji.
Altivar 31 musi być rozważany jako element składowy: nie jest to maszyna, ani
urządzenie gotowe do użycia zgodnie z dyrektywami europejskimi (dyrektywą
maszynową i dyrektywą kompatybilności elektromagnetycznej). Za spełnienie
tych standardów jest odpowiedzialny użytkownik końcowy.
Przemiennik nie może być stosowany jako urządzenie bezpieczeństwa dla
maszyn stwarzających potencjalne ryzyko zniszczenia materiału lub zranienia
obsługi (np. wyposażenie dźwigowe). W takich aplikacjach sprawdzenie
nadprędkości i upewnienie się, że trajektoria pozostaje pod ciągłą kontrolą musi
być wykonywane przez oddzielne urządzenia, niezależne od przemiennika.
Produkty i wyposażenie opisane w tej dokumentacji mogą być zmieniane
i modyfikowane wielokrotnie zarówno z technicznego punktu widzenia, jak
i sposobu obsługi. Opis ich nie może być w żaden sposób uważany jako kontrakt.
2
Etapy konfigurowania przemiennika
1 - Dostawa przemiennika
• Sprawdź, czy referencja przemiennika wydrukowana na etykiecie jest identyczna z umieszczoną w liście wysyłkowym zamówienia.
• Wyjmij Altivar 31 z opakowania i sprawdź czy nie został uszkodzony w czasie transportu.
2 - Sprawdź, czy napięcie sieci jest kompatybilne z zakresem napięć zasilania przemiennika
(zobacz Instrukcję Użytkowania ATV 31)
- Przemiennik może zostać uszkodzony, jeżeli napięcie sieci nie jest kompatybilne.
3 - Zamontuj przemiennik
4 - Podłącz kolejno do przemiennika:
• Napięcie sieci, upewniając się, że:
- jest kompatybilne z zakresem napięcia przemiennika
- jest wyłączone
• Silnik, upewniając się, że jego połączenie odpowiada napięciu sieci
• Sterowanie przez wejścia cyfrowe
• Zadawanie prędkości przez wejścia cyfrowe lub analogowe
5 - Załącz przemiennik, bez podawania rozkazu uruchomienia
6 - Skonfiguruj następnie:
Częstotliwość znamionową (bFr) silnika, jeżeli jest inna niż 50 Hz.
7 - Skonfiguruj następnie w menu drC-:
Parametry silnika, jeżeli konfiguracja fabryczna przemiennika nie jest odpowiednia.
8 - Skonfiguruj następnie w menu I-O-, CtL i FUn:
Funkcje aplikacyjne (jeżeli konfiguracja fabryczna przemiennika nie jest odpowiednia), np. tryb sterowania: 3-przewodowe lub 2-
przewodowe z wykrywaniem zbocza, lub 2-przewodowe z wykrywaniem poziomu, lub 2-przewodowe z wykrywaniem poziomu i priorytetem
kierunku naprzód, lub sterowanie lokalne dla ATV31•••A.
Użytkownik musi upewnić się, że funkcje zaprogramowane są kompatybilne z zastosowanym schematem podłączeń.
9 - Następnie ustaw w menu SEt-:
- Parametry ACC (przyspieszanie) i dEC (zwalnianie)
- Parametry LSP (Prędkość niską, gdy zadana wynosi zero) i HSP (Prędkość wysoką, gdy zadana jest maksymalna)
- Parametr ItH (Zabezpieczenie cieplne silnika)
10 - Uruchom przemiennik
Zalecenia praktyczne
• Przygotowanie do programowania, przemiennika może być wykonane przez wypełnienie tabel konfiguracji i nastaw (zobacz strona
70
),
w szczególności, gdy konfiguracja fabryczna musi zmieniona.
• Zawsze jest możliwość
powrotu do nastaw fabrycznych
za pomocą parametru FCS w menu drC-, I-O-, CtL- i FUn- (ustaw InI, aby
aktywować funkcję, zobacz strony
22
,
25
,
36
lub
59
).
• Auto-strojenie, które jest wykonywane za pomocą menu drC-, może być zastosowane do optymalizacji osiągów takich, jak dokładność
i czas odpowiedzi. Auto-strojenie mierzy rezystancję stojana w celu optymalizacji algorytmu sterowania.
3
Konfiguracja fabryczna
Nastawy fabryczne
Altivar 31 jest fabrycznie ustawiony dla większości typowych warunków pracy:
•Wyświetlanie: Gotowość przemiennika (rdY) z silnikiem zatrzymanym i częstotliwość silnika z silnikiem działającym
•Częstotliwość silnika (bFr): 50 Hz
• Aplikacja stałomomentowa z bezczujnikowym sterowaniem wektora strumienia (UFt = n)
• Normalny tryb zatrzymania na rampie zwalniania (Stt = rMP)
• Tryb zatrzymania w przypadku błędu: Zatrzymanie wybiegiem
• Rampy liniowe (ACC, dEC): 3 s
• Niska prędkość (LSP): 0 Hz
• Wysoka prędkość (HSP): 50 Hz
•Prąd cieplny silnika (ItH) = znamionowy prąd silnika (wartość zależna od zakresu przemiennika)
• Wstrzykiwany prąd hamowana do zatrzymania (SdC) = 0,7 x znamionowy prąd przemiennika, przez 5 s
• Automatyczne dostosowanie rampy zwalniania w przypadku przepięcia przy hamowaniu
• Bez automatycznego restartu po błędzie
•Częstotliwość przełączania 4 kHz
• Wejścia cyfrowe:
• LI1, LI2 (2 kierunki działania): sterowanie 2-przewodowez z wykrywaniem zbocza, LI1 = naprzód, LI2 = wstecz, nieaktywne w
przemiennikach ATV 31iiiiiiA (nieprzypisane)
• LI3, LI4: 4 prędkości ustalone (prędkość 1 = prędkość zadana lub LSP, prędkość 2 = 10 Hz, prędkość 3 = 15 Hz, prędkość 4 = 20 Hz).
• LI5, LI6: Nieaktywne (nieprzypisane)
• Wejścia analogowe:
• AI1: Prędkość zadana 0-10 V, nieaktywne w ATV 31iiiiiiA (nieprzypisane)
• AI2: Wejście 0-10V sumowania prędkości zadanej
• AI3: 4-20 mA nieaktywne (nieprzypisane)
• Przekaźnik R1: Zestyk otwarty w przypadku błędu (lub przemiennik wyłączony)
• Przekaźnik R2: Nieaktywny (nieprzypisany)
• Wyjście analogowe AOC: 0-20 mA nieaktywne (nieprzypisane)
Gama ATV 31
iiiiii
A
Opuszczając fabrykę, przemienniki ATV 31iiiiiiA są ustawione z aktywnym sterowaniem lokalnym: przyciski RUN, STOP i potencjometr
przemiennika są aktywne. Wejścia cyfrowe LI1 i LI2 oraz wejście analogowe AI1 są nieaktywne (nieprzypisane).
Jeżeli powyższe wartości są kompatybilne z aplikacją, przemiennik może być używany bez zmian nastaw.
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]