Alternator, automatyka i programowanie, elektryka i automatyka

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Alternator
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii.
Alternator
to
prądnica
prądu zmiennego, często trójfazowa, stosowana jako źródło prądu w
pojazdach mechanicznych. Pierwszy alternator był skonstruowany przez Nikola Tesla w 1891
i opatentował w USA pod numerem 447921.
Alternator jest znacznie wydajniejszy i bardzie niezawodny od prądnicy prądu stałego gdyż, w
przeciwieństwie do prądnicy, głowne uzwojenia robocze są w stojanie a nie w wirniku, dzięki
czemu nie ma potrzeby stosowania komutatora. Alternator jest wzbudzany podobnie do
prądnicy prądu zmiennego przez uzwojenia wirnika, ale w alternatorze jest jedno uwzojenie
nawinięte osiowo a wykonane z ferromagnetyka elementy kształtują odpowiednio pole
magnetyczne, tak by podczas obrotu wirnika zmieniało się pole magnetyczne przenikające
przez uzwojenia statora (stojana).
Dla zapewnienia współpracy z
akumulatorem
, który wymaga napięcia stałego alternator
posiada wbudowany
prostownik
na
diodach
krzemowych. Czasem zawiera też wbudowany
regulator napięcia
.
Układ prostowania prądu posiada często oddzielne diody do prostowania prądu głownego i
oddzielne 3 diody do prostowania prądu używanego do wzbudzania alternatora (alternator 9-
cio diodowy). Układ taki zapewnia, że podczas małych obrotów silnika lub przy włączonej
instalacji elektrycznej silnika wirnik alternatora nie jest magnesowany i nie pobiera prądu z
akumulatora, jak to się dzieje w prądnicach lub alternatorach 6-cio diodowych. W
nowoczesnych samochodach układ prostowania i regulator poziomu wzbudzania, zwany
regulatorem napięcia, są instalowane w alternatorze.
Zobacz też:
turbogenerator
,
dynamo
Źródło: "
"
Kategorie stron
:
Motoryzacja
|
Elektryczność
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • odszkodowanie.xlx.pl